שלב א’ ושלב ב’ – מה המשמעות של התנסות ברצף תהליכים קוגניטיביים

16/10/2025
במסלול האיתור של תלמידים מחוננים בישראל, מבחן מחוננים כיתה ב’ שלב א’ הוא השלב הראשון שבו נבחנת יכולת החשיבה הגבוהה של הילד במבנה ארצי ומובנה. זהו השער הראשוני לתהליך שבו משרד החינוך מבקש לזהות ילדים בעלי יכולות חשיבה מתקדמות, רמות ניתוח גבוהות והבנה מופשטת מגיל צעיר.
אולם מעבר למבנה הרשמי של הבחינה, חשוב להבין את ההיבט ההתפתחותי – מדובר בתהליך שמייצר רצף של למידה, שבו כל שלב מהווה הזדמנות לחידוד נוסף של כישורים קוגניטיביים.
ב־iQute - הכנה למבחני מחוננים מתייחסים למבחן זה לא כאל יעד בודד, אלא כאל שלב טבעי במסלול חשיבתי שמתרחש בילדות. הוא מאפשר לילד להתנסות בתהליכים של ניתוח, השוואה, הכללה וזיהוי דפוסים, ובכך משמש כהזדמנות לבחון את האופן שבו החשיבה שלו מתפתחת ומתארגנת.
מבחן מחוננים כיתה ב’ שלב א’ – מבט על תהליך החשיבה
מבחן מחוננים שלב א’ נועד לבחון יכולות בסיסיות של חשיבה לוגית, תפיסה מילולית והבנת תבניות חזותיות. הוא מהווה כלי סינון ראשוני, ומיועד להבחין בין תלמידים בעלי יכולת קוגניטיבית רגילה לבין כאלה שמראים דפוסי חשיבה יוצאי דופן.
הייחוד במבחן זה הוא שהוא אינו מתמקד בידע שנרכש בבית הספר, אלא בבחינה של יכולת חשיבה כללית. כל שאלה במבחן בנויה כך שהיא מחייבת את הילד לזהות קשרים, להבין חוקים פנימיים ולגבש הסקה עצמאית – גם כשלא ניתנה לו מסגרת ידע מוקדמת.
שלב א’ כשלב התפתחותי
במובן הקוגניטיבי, מבחן שלב א’ הוא מפגש ראשון עם חשיבה מופשטת. ילדים לומדים להתמודד עם שאלות שמצריכות יותר מניסיון – הן דורשות הבנה, ניתוח והסקה. זהו שלב שבו הם מפתחים מודעות עצמית ללמידה: איך אני חושב, איך אני בודק, ואיך אני מסיק מסקנה.
מבחינה פסיכו־חינוכית, זהו רגע שבו הילד חווה אתגר שמותאם בדיוק לגילו – לא מעבר לו, אך מספיק מורכב כדי לעורר עניין וסקרנות. כאשר הילד נחשף לשאלות מסוג זה במסגרת הכנה מסודרת, הוא לומד לנתח בעיה ולהתבונן בה מזוויות שונות, מבלי לחשוש מטעויות.
החשיבות של רצף קוגניטיבי
המעבר בין מבחן מחוננים שלב א’ לשלב ב’ אינו רק שלב נוסף בתהליך מיון, אלא ביטוי לרצף קוגניטיבי. הילד שנבחן בשלב הראשון עובר תהליך שבו החשיבה שלו נעשית מדויקת ומורכבת יותר. אם בשלב א’ הוא נדרש לזהות תבניות ולבצע הכללות, הרי שבשלב ב’ הוא מתמודד כבר עם שאלות פתוחות יותר, שמחייבות שילוב של מיומנויות חשיבה שונות.
היכולת לעבור מרמת חשיבה אחת לאחרת, לזהות הקשרים חדשים ולהפעיל תובנות קודמות במבנים שונים – היא בדיוק היכולת שמערכת החינוך מבקשת לזהות.
שלב א’ כבסיס להעמקת מיומנויות למידה
כאשר ההכנה למבחן נעשית בצורה נכונה, הילד אינו מתמקד בתוצאה, אלא בתהליך החשיבה עצמו. הוא לומד כיצד לפרק בעיה, לבדוק הנחות ולחפש דפוסים. זהו תהליך שמחזק לא רק את יכולת ההצלחה בבחינה, אלא גם את כושר הלמידה העצמית שלו בהמשך.
תלמידים שעוברים את שלב א’ עם תחושת ביטחון וחוויית למידה חיובית, נוטים להגיע לשלב ב’ כשהם בעלי גישה סקרנית ופתוחה יותר. גם אם אינם יודעים את התשובה המיידית, הם לומדים להתבונן, לשער ולנתח – וזהו בדיוק היסוד שעליו נבנית מצוינות קוגניטיבית.
יתרונות הלמידה כחלק מהתהליך
פיתוח חשיבה לוגית והסקת מסקנות עצמאית
חיזוק הבנה מילולית ויכולת ניסוח של יחסים בין מושגים
זיהוי דפוסים צורניים והבנה מרחבית
פיתוח מיומנויות חקר והתבוננות אנליטית
הגברת ביטחון עצמי בלמידה עצמאית ועמידה מול אתגר
ההכנה כשלב של מודעות קוגניטיבית
ב־iQute מושם דגש על הבנה ולא על שינון. ההכנה למבחן שלב א’ בכיתה ב’ נבנית סביב עקרונות של חשיבה מערכתית – כיצד לגשת לשאלה, כיצד לפרק אותה, ואיך לבנות מהלך לוגי עצמאי. הילד לומד לא רק לפתור, אלא לזהות את עקרון החשיבה שמניע את הפתרון.
במקום הכנה טכנית, מדובר בתהליך פדגוגי שמלמד את הילד להבין את דרכי החשיבה שלו. ההכנה הופכת כך למעבדה קוגניטיבית – מרחב שבו הילד מתנסה, טועה, מתקן ומגלה את האופן שבו המוח שלו עובד.
רצף החשיבה – מהשלב הראשון אל המשך הדרך
כאשר מסתכלים על מסלול מבחני המחוננים כעל מערכת אחת, מתבהר שהמטרה האמיתית אינה “לעבור שלב”, אלא לבנות תהליך רציף של התפתחות חשיבתית. הילד לומד כיצד להתמודד עם משימה מורכבת, כיצד להסיק מסקנות גם כשהמידע חלקי, ואיך לשמור על ריכוז ועניין לאורך זמן.
במבחן המחוננים של שלב א’ מתבטאים היסודות של יכולות אלו, ובשלב ב’ הן באות לידי ביטוי בצורה רחבה יותר. שני השלבים יחד יוצרים מסגרת שמאפשרת להבין את טווח היכולות של הילד ואת הדרך שבה הן באות לידי ביטוי בלמידה.
למידה שמתפתחת עם הילד
הורה שרוצה להבין את תהליך ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדו לא צריך להסתכל על מבחן המחוננים כעל מטרה בלעדית, אלא כעל חלק ממסע של גילוי ודיוק. המבחן אינו קובע את הפוטנציאל של הילד, אלא משקף את הדרך שבה הוא חושב ומתמודד עם מידע חדש.
למידע נוסף על מבנה הבחינה, דגשים לתהליך ההכנה והרציונל מאחוריה, ניתן לעיין בעמוד מבחן מחוננים כיתה ב’ שלב א’ באתר iQute, ולראות כיצד תהליך ההכנה מובנה כתהליך של למידה מצטברת, שבו כל שלב נבנה על בסיס הקודם – עד שנוצרת הבנה עמוקה של הדרך שבה הילד חושב, מבין ויוצר קשרים חדשים.
