למידה מקוונת
31/12/2023
למידה מקוונת כוללת מגוון אפשרויות של שילוב האינטרנט בהוראה ובלמידה, החל בלמידה פנים אל פנים (בכיתה) הנעזרת בדפי Web של אתרים תומכים או בדואר אלקטרוני. למידה באמצעות צ'אט או קבוצות דיון, ועד ללמידה מרחוק ללא פגישות כלל, הנעזרת באותם אמצעים. בשנים האחרונות התווספו - ועידות חוזי (ווידאו קונפרנס), Web TV, היכולים להיות משולבים ב E-Learning או לעמוד בפני עצמם.
למידה דיגיטלית מושתתת על נגישות ושימוש ביחידות וחומרי הוראה ולמידה דיגיטליים, לצד מקורות מידע ברשת, העומדים לרשות המורה והתלמיד, לשם הבניית ידע מבוססת חקר, שיתוף, הרחבה והעמקה
ההוראה מרחוק כבר לא באה לפתור רק את בעיית הריחוק הפיזי, אלא גם את בעיית לחץ הזמן בו מצוי האדם המודרני, בייחוד האדם העובד. עובדים במקומות עבודה שונים מסיימים את יום עבודתם בשעות שונות, ולעיתים אף אותו אדם לא יכול להיות בטוח מראש מתי יסיים את יום עבודתו, אדם כזה יכול לנצל את הזמן ביעילות רבה יותר אם לא יידרש לנסוע למקום לימודים מסודר, ולעיתים יכול לנצל אף שעות עבודה לצורך לימוד, בייחוד אם הלימוד נראה חשוב גם בעיני המעביד. לצורך לימוד מסוג זה אין תחליף לזמינות המידע המצויה ברשת האינטרנט.
- סגנון הספרייה הווירטואלי: אתר המהווה בעיקר מקום להצגת מקורות מידע
- סגנון ספר/חוברת הלימוד: אתר המחליף ספר או חוברת לימוד מודפסים
- סגנון אינטראקטיבי: סביבת למידה המכילה בעיקר פעילויות ומשימות
השכלה לא מקבלים, השכלה משיגים
בלמידה מקוונת מרחוק יש חשיבות רבה לערוצי התקשורת במהלך הלמידה ולאופן השימוש בהם, כך על פי מחקרים רבים שהתקיימו בנושא. אינטראקציה בלמידה מקוונת מורכבת מתקשורת, שיתוף פעולה או למידה אקטיבית עם או בלי מרכיב חברתי. מטרת האינטראקציה בקורס מקוון היא הגברת התפתחות הידע וההבנה של תוכן הקורס.
במחקר שביצע ג'ייסון רוד (Rhode, 2009) נבחנו סוגים שונים של אינטראקציה בקרב לומדים בקורס אקדמאי מקוון על מנת לאבחן אם יש רמות שונות של חשיבות, שימוש ויעילות בין ערוצי תקשורת שונים. במחקר השתתפו לומדים מהאוכלוסייה הבוגרת שנרשמו לקורס מקצועי מקוון במוסד פרטי להשכלה גבוהה בארצות הברית.